åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

våran minisemester på Astrid Lindgrens värld

Publicerad 2013-06-08 22:50:00 i Familj, Lilleman, Storasyster,

Idag är det en vecka sedan vi gav oss iväg tvärs över landet till Astrid Lindgrens värld. En resa som tar lite drygt fyra timmar. Utan barn och alla stopp det innebär vill säga.
Storasyster har en tendens att bli åksjuk. Inte lika illa som jag var när jag var liten vilket är skönt men tillräckligt för att det ska bli jobbigt att åka längre sträckor. Lilleman tycker det är oerhört tråkigt att sitta fast och stilla. Inga vidare reskamrater att ha.
Vi satsade på att åka efter frukost och att det fick ta den tid det tog.
Efter frukost, lite sista packning, en sprucken läpp och ett sargat knä (krock mellan syskon) kom vi äntligen iväg vid nio-tiden. Efter 40 minuter var det dags för första stoppet. Det här bådade ju gott... Lite luftning och lek och några äggmackor senare fortsatte vi... för att köra vilse i Göteborg. Det börjar ju bra det här... När vi tagit oss igenom felkörningen tog vi oss lite kexchoklad i bilen för att lugna nerverna. Tur att jag satt fram och slapp se kladdeländet där bak. "Det är väldigt praktiskt med snuttar" mumlade Lilleman i baksätet efter avslutad mumsning. Tror jag det, för vid nästa stopp var han så ren och fin. Det kan man inte säga om snutten.
Vid halv ett var det hög tid för lunch. I Bollebygd. Små bitar av bilåkning i taget var det. Efter det kunde vi köra på lite då barnen somnade. I någon timme, sen började Storasyster klaga därbak. Vi kämpade på med några små stopp in emellan. Kissepaus för pappa. 100 meter senare var Storasyster kissig.... Justering av bilbälte som klämde på magen och så vidare. Ett glass-stopp fick det bli också innan vi var framme. När vi närmade oss hotellet var det dags för en sista felkörning. Såklart körde jag fel 100 meter innan hotellet i en sista rondell. Ganska lätt avklarat dock efter lite kartläsning. När vi var framme vid hotellet var klockan halv fem så det var installering på rummet i väntan på kvällsbuffén som gällde.
 
På natten var det ett fruktansvärt åskoväder. Men vi hade tur för dagen därpå var det perfekt väder att gå i parken på. Mulet och lagom varmt. Bara några regndroppar precis innan vi skulle gå hem.
På Astrid Lindgrens värld träffade vi Pippi och Prussiluskan, Kling och Klang, Madicken och Lisabeth och Karlsson på taket.
Vi åkte på försäsong så det var lagom mycket folk men alla karaktärerna var inte där och föreställningarna hade inte startat. Men det var ändå att föredra tycker jag för att slippa knö med för mycket folk. Det blev en härlig dag blandat med de obligatoriska utbrotten från Storasyster. Ett för att hon råkade få en droppe vatten på byxorna när ett annat barn hoppade i en pöl och ett för att... tja, vem vet - bara för att helt enkelt. Lilleman gjorde inte så mycket väsen av sig och sov bort en hel del.
Hemresan gick mycket smidigare. Barnen somnade innan vi hunnit ut ur Vimmerby och sov i en timme. Medans vi körde fel...igen... Sen vaknade Storasyster och mådde illa trots åkbanden mot åksjuka. Bara till att stanna bilen och lufta oss. Efter det gjorde jag en otroligt smidig manöver och klättrade över en av bilstolarna och knödde ner mig i mitten där bak. Nu kunde vi leka oss igenom bilresan hela vägen till Falköping för att där käka kvällsmat på McDonalds. Därifrån var det bara en dryg timme hem och barnen fick klara sig själva där bak. Lilleman somnade ganska snart och Storasyster gjorde det samma så småning om. Hem gick resan på runt fem timmar, lite bättre än ca åtta dit.
 
Summa summarum en härlig mini semester med små barn och allt vad det innebär.

Kommentarer

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela