åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

påminnelse

Publicerad 2013-01-03 23:07:00 i Familj, Storasyster,

Idag blev vi rejält påminda om att 3-åringen INTE ska sova middag....
Hon och sambon var och slängde återvinningen vid två-tiden i eftermiddags. 3-åringen somnade i bilen och pappa hade inte hjärta att väcka henne utan hon fick sova en stund.
NU har hon äntligen somnat för natten, tur att vi har jul-lov allihopa!

Kommentarer

Postat av: Mamma till William och Wilma

Publicerad 2013-01-04 13:32:59

God eftermiddag..Min tre åring har vissa dagar som inte ska sova middagar..men samma resultat på kvällen om han sover eller inte på dagen...inte i säng förs lita över 8 o somnar runt 9 måste få en ny rutin för honom..inget funkar..ngåra tips? kram

Svar: Go kväll! Vad glad jag blir att du frågar mig om råd :-)Ja, det är svårt det där med sömnen!
Vi gjorde så att när tjejen var svår att få i säng när hon sov varje dag, fick hon sova var annan dag, då blev det lite bättre men efter ett tag funkade inte det heller. Då slutade vi helt. Till en början var hon väldigt trött och det var svårt att hålla henne vaken, speciellt om jag inte kunde aktivera henne som när jag ammade eller vi åkte bil. Nu när det gått ett halvår ca är hon inte så trött på eftermiddagen (om hon sovit bra på natten och är frisk till säga). Och för det mesta sover hon innan åtta. Men hon är inte jättelätt att få i säng och få somnat. Det ska läsas sagor, berättas om när hon var liten och sjungas. Sen ligger hon ändå och vrider sig länge innan hon ger upp... :-)
När hon somnar hänger mycket ihop med hur länge hon varit vaken på dagen, alltså när hon står upp på morgonen. Våran tjej är vaken ca 12 timmar om dagen och ju mer aktiv hon varit desto tröttare på kvällen så klart :-)
Bra och något sånär konsekventa kvällsrutiner är också bra.
Detta är vad som funkar med henne för oss men det är svårt att ge råd, för alla barn och familjer är ju så olika.
Men testa att sluta med sömnen på dagen helt.
Berätta gärna hur det går!
Kram
2-barns-mamman

Postat av: Monia - mamma till Tuvalie

Publicerad 2013-01-05 00:36:56

Hej, var gärna med i min tävling där du kan vinna majskrokar i smakerna majs, vanilj och frukt :) Har du inte egna barn i rätt ålder kanske du kan ge bort dom? :) Eller varför inte smaska på själv! Kika in här och delta: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2013/january/tavling-vinn-majskrokar-i-olika-smaker.html

Postat av: Ninni - Vimsiga mamman

Publicerad 2013-01-05 11:58:21

sv. tack det samma, god fortsättning på er med =)

Ja jisses det där ständiga sovproblemet, det försvinner uppenbarligen aldrig. vi har också en god del problem här, han är ju 20 månader nu då, ser fram emot sovproblem några år till ;D

Svar: Hihi, nä det där med sömn går upp och ner hela tiden. När det är som sämst brukar jag peppa mig med att när de blir tonåringar kommer de vara så trötta att vi får kämpa för att väcka dem i stället som nu, kämpa med att få dem att sova ;-)
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela