åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

Årets supermamma!

Publicerad 2012-11-26 13:11:29 i Familj, Lilleman, Personligt, Storasyster,

Så känner jag mig i alla fall efter att ha varit hos frisören med BÅDA barnen häromdagen!
Både 3-åringen och jag skulle klippas och med tanke på att man inte får tvätta håret, borsta det eller på annat vis röra vid hennes hår var jag lite nervös över hur detta skulle gå. Men det behövdes verkligen toppas för att underlätta skötseln av det.
3-åringen hade jag förberett genom att prata om vad som händer hos frissan, även lekt lite frisör och Lilleman genom att tajma sömnen. 
Så bestämde jag mig helt enkelt för att detta bara ska gå. Jag tror att detta med att bara bestämma sig för att det ska fungera, liksom utstråla det är nyckeln till om det skall funka med det mesta när det gäller barnen.
 
3-åringen var först på dagis sina 5 timmar och när jag hämtade henne hade hon givetvis varit och lekt i leran och fått lera i håret! Hurra, tvätt innan frisör alltså.. 
Tvättningen av håret gick som det brukar - med gråt och förtvivlan men ganska fort glömd efteråt.
Sedan lyckades jag med att få båda till att äta rejält med middag (spagetti och köttfärssås - oftast ett säkert kort) i lagom tid så de skulle hålla sig genom besöket.
 
Väl hos frisören gick det som en dans. 3-åringen var först ut och en eloge till duktiga J som direkt när vi kom in fick 3-åringen att känna sig trygg och som en stor tjej. Hon klippte, blåste och satte pärlor i håret, det blev väldigt bra.
Under tiden höll jag Lilleman sysselsatt och när det närmade sig min tur fick jag vaggat honom till söms i bilstolen (hade inte vagnen då det är för trångt i J:s hemma-salong). Sedan sov han ända tills jag var färdig. Ha! * klapp på axeln till mig själv! Väldresserade barn jag har, hihi!
3-åringen sysselsatte sig med bamse-tidning. clemetin, papper och kritor. Det var bara en liten stund det sista som hon kröp upp i knät på mig, var lite trött.
 
Så nu är flickorna i familjen så fina så!
Men jag vet i sjutton om jag vågar utmana ödet och göra det en gång till! Hahahaha!

Kommentarer

Postat av: Madame hoffa-En roligare mammablogg

Publicerad 2012-11-26 20:18:44

Jag brukar alltid klippa mina barn själv. Då kan man muta dom med godis och kakor så de sitter stilla :)

Svar: Hej och välkommen hit! Jaa, det är ju smidigare. Vi har också toppat lite i tjejens hår och mutat med att stå och diska (:-D!) samtidigt men nu behövdes det verkligen jämnas till. Varken jag eller min sambo är några hejare med saxen! :-)
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela