åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

när ska det däringa fredagsmyset alla verkar åtnjuta komma?

Publicerad 2013-03-23 00:06:00 i Familj, Lilleman, Personligt, Storasyster,

Ah, den lugna helglunken har börjat infinna sig. Annant var det i eftermiddags.
Det började med en tjej som inte ville med hem från förskolan. Det tog oss en halvtimme att krångla oss ut där ifrån. Det rymdes och gömdes, skulle drickas och kissas. Vägra ytterkläder och protesteras i största allmänhet. Det slutade i alla fall med att jag fick bära ut en grinande onge till bilen för att inte störa barnen som var kvar och skulle äta mellanmål. Vi skulle åka direkt till affären och så klart somnar 3-åringen i bilen vilket är lika med pigg tjej till sent på kvällen...
När vi kom fram började vi med var sin korv med bröd för att få nya krafter inför stundande handling. Fröken ville även ha efterrätt i form av mjukglass. Jag lovade att hon skulle få en efter vi handlat klart om allt gick bra utan krångel.
Jag var något dåligt förberedd inför handligen men tänkte att det kommer jag på i affären när jag ser det...jo visst... Halvvägs var min hjärna mos efter all ansträngning av att hålla koll på handlingslistan och komma på det jag glömt skriva samtidigt som jag skulle svara på en 3-årings strida strömmar av frågor och pladder och få en 1-åring att sitta still i kundvagnen. Lägg till små pilliga nävar som bland annat lyckades riva ner ett antal påsar med pasta i golvet... Där har ni mitt hjärnmos!
Sakta men säkert åt vi oss igeom affären (3-åringen skulle i vanlig ordning äta bröd och idag även slicka i sig youghurt redan i affären - tur det är självscanning..) och vi klarade oss ut igenom kassorna helskinnade (men barskrapade) så det var bara att knalla bort till andra sidan av köpcentret och införskaffa glass.
Klockan började ticka iväg väl mycket och jag börjar känna mig lite stressad att hinna hem och fixa mat innan framför allt Lilleman dör av svält. Ja nu svälter han inte precis, han har en hel del hull att ta av men det låter som om han skulle trilla av pinn i fall mat inte serveras bums senast tre timmar efter senaste mål. Självklart, bara för att vi har lite bråttom, träffar vi inte mindre än tre pratglada bekanta på vägen till och från glassköpet. När det är dags att lämna köpcentret skall ytterkläderna på igen...behöver jag säga mer?
Ut till bilen kom vi i alla fall och hem med. Nu gäller det att vara snabb. Sambon anländer hem samtidigt som oss, bra tänker jag - två jobbar fortare än en...? Pyttsan! Jag stressar runt som en yr höna i full färd med att ställa in varor, laga mat, resonera med en 3-åring som gång på gång hittar på anledningar till att hon blir orättvist behandlad - "jag får ju aldrig som jag vill...", langa in i diskmaskinen och starta den, duka bord, fixa sanbb play-doh-deg till 3-åringen som vill "dega" innan maten, ideligen ropa på sambon om lite hjälp med Lilleman som står och gnäller med ett stadigt tag i byxbenen. Multitasking på hög nivå. Allt medan sambon sitter i soffan med dator, tv och telefon. Men jag ska inte vara orättvis för visst hjälpte han till. Han bytte blöja och bar lite på Lilleman. Rörde i köttfärsen och lite sånt.
Mitt i allt deklarerar sambon att han precis bjudit in grannen på fotbollskväll senare. Aaaargh, här som ser ut som ett bombnedslag och grannarna som alltid ser ut att ha välstädat och i ordning trots barn i samma åldrar som vi. Och sambon undrar varför jag är så uppstressad och skäller irriterat på mig att lugna ner mig för att jag stressar upp honom med..? Jasså, men kom igen och sluta söla då....! Han har den goda smaken att börja röja upp i leksaksstöket i alla fall. Vi hann med nöd och näppe samt lite förrätt i form av macka äta innan läggdags. Mysigt med fredagsmys *ironi*! 3-åringen var som väntat uppe och full av energi tills jag runt halv tio, då fick jag övertalat henne att följa med till sängen och mysa med saga. Hon ville hellre se på fotboll (läs leka i tv-rummet) med grabbarna. Men jag riktigt kände killarnas bedjande blickar på mig. Nu sover alla och snart hoppas jag få lite sömn jag med. God natt och trevlig helg!

Kommentarer

Postat av: Yohannas vardagskaos

Publicerad 2013-03-23 17:30:58

Det där med å handla med barnen har jag gett upp.. jag blir bara besviken, varje gång med härliga krafter går man in tillsammans hela familjen och det blir bara besvikelse, förbannade känslor och totalt slutkörda barn & föräldrar :(

Svar: Ja, det är inget roligt.. :( Fast jag kommer ju ihåg själv när man var mindre och skulle handla hela familjen. Det var verkligen inte roligt och mamma var ganska ofta stressad i alla fall när det var storhandling som tog en stund...
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela