åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

gräl, gråt och strand

Publicerad 2013-07-08 23:19:55 i Personligt,

Vad som var tänkt; En barnfri lördag med tillhörande sovmorgon på söndag.
Vad som egentligen hände;
Storasyster blir helt ifrån sig vid morgonens packande. Vill inte till mormor och morfar. Vi bestämmer således att hon får sova hemma men kanske vara en stund över dagen hos mormor och morfar. Anledningen till utbrottet var att hon sovit hos farmor och farfar natten till fredagen fast vi sedan tidigare bestämt om helgen. Och mer än en kväll borta i veckan klarar hon inte av. Hon är väldigt hemmakär, våran lilla tjej. Pappan i huset bestämde alltså en övernattning hos farmor trots att jag sagt ifrån att det inte kommer gå på lördag i så fall. Allt detta bara för att jag jobbade kväll på torsdag och han ville slippa båda barnen själv på kvällen. Så kan det gå. Lyssna på mamma!
Sambon blir tvärilsk och förbannad på både mig och Storasyster. Ett mindre gräl utbryter. Jag avskyr att att bli osams inför barnen och brukar bara be honom att sluta eller ge med mig vid sådana tillfällen för att barnen skall slippa se och höra. Men denna gången gick det inte.

Vid avfärd från mormor blir det störtgråt igen av Storasyster. Hon får alltså åka med hem igen. Att vara hos mormor och morfar ska ju vara något kul, inte något man tvingas till!
Vi får inte gjort något av vad vi bestämt och stämningen är aningens kylig mellan mig och sambon.
Ännu mera gräl utbryter. Allt handlar om att han inte tycker att jag säger i från och jag tycker att han blir oproportioneligt arg och behandlar barnen med ilska och att ignorera dom. Inte ok, tycker jag!

Jag ber om att få göra en enda sak som jag bara måste få gjort i helgen, en present, för annars hinner jag inte på grund av att jag jobbar. Det är sambon med på.
Jag pysslar ihop min present - 3 timmar tog det. I stället för att då ta tillfället i akt att hitta på något roligt bara Storasyster och sambon och göra denna helgen till en alldeles egen dag med mamma och pappa sätter han henne framför en film och själv spelar han på telefonen. Jag får otroligt dåligt samvete för Storasyster men bara måste få gjort min grej.
Sambon sticker iväg för en liten träningsrunda. Blir borta två timmar!
Storasyster är hur pigg som helst på kvällen (har sovit av utmattning under dagen efter allt strul), jag och hon myser och leker tillsammans när jag är färdig.
Hon somnar vid tio och då lägger jag mig med.

På söndagen stiger jag och Storasyster upp vid sju. Storasyster har blivit snuvig.... Sambon tar sovmorgon.
Jag och Storasyster leker under dagen.
Sambon åker och köper en kostym efter lunch och hämtar hem Lilleman för Storasyster längtade så.
Hem kommer en Lilleman som är go och glad och som naturligtvis sovit som aldrig förr. Somnade vid nio, gnydde lite vid tre men somnade om med lite ömma klappar från mormor. Sov sedan till sju. Fick välling och stojade lite för att sedan somna igen bredvid morfar med lite ömma klappar från den samme. Sov då mellan åtta och halv tio. Har aldrig hänt här hemma. Dessutom vaknar han flera gånger och får välling två till tre gånger om natten när sambon har honom. En gång om det är jag.

Hela familjen åker till stranden på efter middagen. Vi äter glass till mellanmål och badar. Barnen hoppade så klart i utan att tveka. När sedan Storasyster ber pappa att gå i vattnet så hon kan hoppa till honom vägrar han för att han inte känner för det.... Alltså jag blir så trött ibland. Här gnäller han om att hon är så mammig och när hon då sedan bjuder till då vägrar han. Tror han att det blir bättre då? Man får väl offra sig lite som förälder!
Sagt och gjort, den största badkrukan nummer ett - alltså jag - krånglar mig i min baddräkt (som helt plötsligt har krympt över rumpan???!!) för att hoppa och skvätta i det iskalla vattnet.
En och en halv timme hinner vi vara där innan vi tvingas åka hem. Jag har nämligen glömt packa ner extra blöjor till Lilleman. Hur kan man glömma något sådant? Kanske för att jag fick order om att packa allt till samtliga familjemedlemmar medans jag hade en Storasyster som tjatade i ena örat om att gå till lekplatsen och sambon var iväg och köpte en kostym, för att det tydligen kan vara bra att ha en ljus också.
Så. Vi packar ihop badkläder och handdukar. Filt och solmadrasser. Skor och sandleksaker. Vagn och kylväska. Ett helt bohag med andra ord och släpar motvilliga ungar till bilen. En svettig dag på stranden...

När kvällen kommer ger jag mig iväg för att träna och är borta i 50 minuter och kommer hem till en Storasyster som sitter och sover i soffan och en Lilleman som definitivt är redo för sängen.

Phu! Det var vår helg det!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-07-09 11:13:52

Wow, det var en lång sammanfattning.. känner igen alltför väl hur det kan bli sån hård stämning när allt faller som man tänkt sig. Ordna saker och göra iordning i hemmet får vi i princip aldrig gjort eftersom vi har EN person att fråga om barnvakt, och jag tycker vår minsta är för liten för att vara ifrån både mamma & pappa mer än ett par timmar. Men man får göra det man kan.. En present på tre timmar? Wow, tillverkade du nåt själv då menar du? Otroigt ambitiöst, önskar jag var lite mer så! :) Å du - det där med att mata flera gånger på en natt gjorde min sambo också ett par nätter när han fick ta över minstingen.. men jag blev smått galen, då vaknar han ju jätteofta för att han vant sig att det ska "hända" något varje gång han vaknar. Så det fick han själv rätta till och sova med honom tills han återställt till EN gång/natt.. det tog ett par-tre nätter sen var det tillbaka igen. Men grrrrr!! De tror de gör lätt för sig, men i själva verket är det ju bara bakläxa!!!

Svar: Haha, ja den blev lite längre än tänkt :) Detta är ju ett litet blåshål för mig för att lätta på trycket så jag behövde väl skriva av mig :)Kan tänka mig att det är jobbigt att inte ha så många att fråga om barnvakt, jag känner mig verkligen lyckligt lotttad som har så många nära mig att fråga, och som frågar ossom de får ta barnen ibland.
Jag scrappade ihop en skattkista, tänkte visa den här snart :) Det är verkligen inget jag gör ofta men nu fick jag en sån bra idé och den blev verkligen uppskattad :)
JAg är rädd att jag nu på semestern få ta tag i detta med Lillemans sömn då jag naturligtvis även kommer ta flera nätter än nu. Ja när de vänjer barnan vid sånt så tror de att det gör det rätta och gör det lätt för sig men det är ju precis tvärt om!
Tack för ett långt svar, hihi :)
2-barns-mamman

Postat av: Yohannas.se - Livet är här & nu

Publicerad 2013-07-09 11:14:31

Oj det var ifrån mig, trodde min adress kom med - sorry.

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela