åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

Tandsprickning

Publicerad 2012-12-15 08:36:00 i Lilleman, Personligt,

Just nu går vi igenom en jobbig period med Lilleman.
Han är väldigt svår att få somnat både på dagen och kvällen. Han som vi bara kunde lägga ner i sängen och vagga och sjunga lite för, den tiden är förbi. Nu är det bara mammas tutte eller möjligtvis vagnen som gäller. Sen vaknar han en massa gånger på natten, både för att äta och för närhet och bara snuttning på tutten. Det är väldigt frustrerande att han inte tar nappen längre.
Jag hoppas att det är för att fyra tänder i överkäken är på gång samtidigt och att det inte känns bra med napp då. Han tar ju inte välling på någon slags flaska heller, har prövat allt - flaska, pipmugg, olika nappar och olika vällingsorter men inget duger. Så vi har ju inget att byta ut tutten med, men så fort de där tänderna kommit fram hoppas jag att han ska ta nappen igen. Håll tummarna.
Det här med tänderna gör honom även gnällig på dagen och han vill helst bäras.
Det har gett mig en ordentlig ryggvärk att bära runt på klumpen dagarna i ända. 10 kilo mjölsäck är inget man gärna bär runt på hela dagen om man säger så...
Det känns som jag ska gå av på mitten trots värktabletter och jag stapplar runt dubbelvikt här hemma plus att jag går som om jag skitit på mig.
Det är inte så lätt att få vardagen att funka med två barn då kan jag säga...
Jag har haft diskbråck och det kändes precis såhär. Jag hoppas innerligt att det inte är det som kommit tillbaka!

Kommentarer

Postat av: Yohannas.se

Publicerad 2012-12-17 11:22:41

FYRA samtidigt???? Åh stackarn :( :(

Svar: Ja, det är faktiskt synd om honom men idag kände jag den tredje där uppe. Bara en som lyser vitt kvar, hoppas den kommer innan jul för den har varit seg.. :)
2-barns-mamman

Postat av: Yohannas.se

Publicerad 2012-12-17 11:46:31

Åh fyyyy ja, min dotter fick hela tiden två samtidigt, men FYRA liksom? Uuuusch... fick tips om att stryka flytande alvedon på tandköttet, har du provat det?

Svar: Det har jag inte testat. Tyckte du det fungerade? Här har vi kört suppar när det var som värst. Nu har i alla fall den tredje tanden tittat fram och den fjärde lyser vit så nu börjar vi se en ände på det!
2-barns-mamman

Postat av: Yohannas.se

Publicerad 2012-12-18 09:38:01

Nej jag har inte testat, fick det tipset nu om min gosse då vi undrade om det var tänder, men det var det inte.. han var förstoppad... Men testa det - för hela kroppen behöver ju inte smärtlindring, så det låter smart att lokalbehandla tycker jag :) Å kylda bitringar :)

Svar: Trodde inte att kroppen kunde ta upp flytande alvedon så men nu har vi testat i kväll så vi får se hur natten blir nu. Tack för tipset snälla du! :) Bitringar ratas tyvärr här men han brukar få gnaga på vete-knäcke emellan åt på dagarna, det kliar gott :)Fy för förstoppning! Hoppas han är bättre i magen nu!
2-barns-mamman

Postat av: Yohannas.se

Publicerad 2012-12-18 22:13:54

Jo, i munnen är det oerhört rikt på blodkärl så där tar vi upp supersnabbt. Det är därför man lägger snabbverkande medicin under tungan vid kärlkramp tex :)

Svar: Just det det har du ju rätt i. Det blev en bättre natt ingen gråt och så i alla fall men det var som vanligt många amnings/snutt stunder. Nu har i alla fall den 4:e tanden där uppe kommit fram så nu får vi väl snart börja operation avvänjning. :)
2-barns-mamman

Postat av: Yohannas.se

Publicerad 2012-12-20 18:52:20

Det kommer gå jättebra, det brukar vända efter 3 nätter sägs det.. Min dotter nattammade bara under "sprången" men då var det INTENSIVT varannan timme minst!! Gossen är ju bara 5mån än, men han är ju liiiiiite annorlunda om vi säger så ;)

Svar: Jag hoppas det :) Roligt att det kan vara sån skillnad på syskonen :)
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela