åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

påskafton och påskdagen

Publicerad 2013-03-31 17:00:00 i Familj, Personligt,

I går var det påskafton och det blev inte riktigt som planerat.
Lilleman återfick sin feber och jag var också riktigt risig. Det håller förresten i sig i dag med.
Dagen blev lång och seg.
Storasyster ville påsksminka sig, hon valde katt. I torsdags var det påskdisko på dagis där barnen fick klä ut sig. Då valde hon kyckling... Ja, hon går verkligen sin egen väg. När sminket var på plats ville hon inte gå runt och "påska" utan stanna hemma. Så teckningarna hon målat får sparas till nästa år.
Dagen gick och vi väntade och väntade. Väntade på att vi skulle känna oss bättre, väntade på kalaset och väntade på att det skulle komma påskegummor och gubbar. Vi hade verkligen laddat fullt med godis till alla söta barn. Vi bor i ett ganska stort husområde med massa barn. Men det kom bara en gumma och en gubbe i år som vågade knäcka på. Vi såg flera till men ingen som vågade till oss. Så nu sitter vi här med massvis av godis...
Sambon hade svårt att bestämma sig om han skulle gå ensam med barnen på kalaset på kvällen eller om vi skulle vara hemma allihop. Men när Lilleman fick feber igen blev det annat ljud i skällan. Jag tror han var väldigt nervös över att ha båda barnen själv.
Så äntligen blev klockan halv fem och sambon och Storasyster gav sig iväg till kalaset med full packning. Vi skulle stå för bröd, ost, smör, en flaska vin och snackset. Kalaset var hos några vänner och till lika grannar. Det var fyra familjer som skulle samlas med barn i samma åldrar. Två timmar senare kom de hem igen. Då längtade Storasyster efter sin mamma.
Men innan dess hade de haft väldigt roligt. De hade haft äggrullartävling, påskäggsjakt med skattkarta, ätit massa god mat och barnen hade lekt. Snälla värdinnan hade skickat med en matlåda till mig! Lycka, haha!
Jag och Lilleman hade det ganska mysigt vi med. Jag bar och vi lekte, vi hostade och snörvlade, svettades och jag passade på att få rejäl mensvärk. Varför spara på krutet liksom??
När jag äntligen fått Lilleman att somna och hunnit surfa runt på bloggar en stund kom så resten av familjen. En sockerhög treåring som dessutom fått sova middag för att orka med kvällen och en dödstrött mamma fick kompromissa med att leka bädda ner mamma i soffan och läsa lite saga.
Faktiskt kunde pappan för en gångs skull natta Storasyster så när de kröp ner i sängen halv nio passade jag också på att lägga mig. Jag somnade på två röda!
Sambon tog natten igen men jag vaknade ändå lite och var uppe med Lilleman jag med. Jag var alldeles dyngsur så jag hade nog feber.
Dagen har vi spenderat hos farmor och farfar. Jag har isolerat mig i ett rum och krypit fram när det vankats mat och fika. Jag hade helst velat vara hemma men då ville inte 3-åringen åka alls, den lilla mammagrisen. Haha.

Kommentarer

Postat av: Ninni - Foto & Vardag

Publicerad 2013-04-01 12:04:12

så trist med dessa febertider =/ vår lille hade ju tokfeber han med.. känns som om det där aldrig ska försvinna eller ta slut :(

sv. tack så mycket :D Ska bli kul att hitta på något nytt =)

Svar: Fy då! Hoppas han är bättre. Ja, det känns som en ovanligt lång och seg förkylnings-säsong den här gången!
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela