åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

min helg som ensam förälder

Publicerad 2013-03-10 22:02:00 i Familj, Lilleman, Personligt, Storasyster,

Då var gräsänke-helgen till ända och det har gått som förväntat - bra. Ingen större skillnad att vara själv märkte jag. Förutom på natten, tycker alltid det är olustigt när inte sambon är hemma på natten. Är ganska mörkrädd av mig och har livlig fantasi så jag har en tendens att skrämma upp mig själv.... Suck!
Nästa helg är jag gräsänka igen men dock inte lika länge.
Till veckan skall jag planera och boka min retreat. Blir lite massage, sim, hotell och shopping tror jag.
Så. Helgen i korthet. Eller ja, korthet och korthet det blev visst långt men helgen kort och gott för den som orkar läsa.
Fredagen startades med att Lilleman tyckte det var dags för uppstigning kvart över fem. Sambon åkte kvart i sju och storasyster vaknade sju. Morgonstund har guld i mun..
Förmiddagen gick i lungt tempo, endast några smärre missöden uppstod; en gigantisk kruka med tillhörande gigantisk blomma vältes under kojbygge vilket ledde till att en massa vatten som tydligen hade samlats i den gigantiska krukan rann ut på golvet. Och det var ju bra för inte ska det vara vatten i krukan - inget ont som inte har något gott med sig.
När jag sedan skulle hälla av spagettin till två, av lätet att döma, svältande barn lyckades jag välta durkslaget ner i våran slask med tillhörande frukostrester...Men lunch blev det till slut i alla fall.
Sen bar det iväg för present-shopping och senare på dagen hade vi pizzamys.
Kvällen gick bra fast det blev senare i säng för barnen än vanligt men det berodde på att de sovit i bilen på eftermiddagen båda två. Lilleman nattade jag medans storasyster såg på film. Vi hade lite filmmys tillsammans sen, 3-åringen och jag, innan det var läggdags för henne med.
Natten avlöpte också bra. Jag sov i utdragssängen hos 3-åringen och Lilleman vaknade bara en gång och det gick hyfsat snabbt att få honom att somna om.
Klockan fem vaknade 3-åringen och frågade hur långt det var kvar till morgonen. En kvart senare vaknade Lilleman och kunde inte somna om trots youghurt. När jag hållit på en stund kom 3-åringen springande och ville inte vara ensam så jag gav upp och vi startade dagen.
Lördagen tog en lugn start den med. Förmiddagen ägnades åt paketinslagning, kortmålning, sagoläsning och packning för tre. Det tog mig två timmar att få packat för en övernattning hos mormor och morfar. Phu! Det går inte fort med ongar som vill åka nu!, hjälper till att packa (läs riva ut) och är trötta. Men till slut fick vi satt oss i bilen och åkt till mormor och morfar för kalas och övernattning.
Väl där turades vi vuxna om att fixa inför kalaset och leka med barnen.
Även denna kväll nattade jag båda barnen själv då kalaset varade över kvällen. Men det gick bra det med även om det var meckigare då båda barnen fullkomligt krashade samtidigt.
På natten fick jag hjälp av mormor även om vi var uppe båda två en stund med Lilleman. Har så otroligt svårt att ligga och lyssna när han gråter och inget göra.
Senare på natten ropade 3-åringen på mamma så jag hämtade in henne till mig.
Även söndagen bjöd på en tidig morgon. Kvart över sex var det tydligen dags att stå upp enligt min sängkamrat. Men när mormor och Lilleman vaknade smet jag vill sängen en stund till. Fick även chansen att lägga mig en timme efter lunch. Skönt.
Eftermiddagen bjöd på nya kalasgäster och framåt sex kom sambon.
Ja, som sagt en bra och ganska vanlig helg.

Kommentarer

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela