åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

djupa dalar och höga toppar

Publicerad 2013-01-29 00:08:00 i Familj, Personligt, Storasyster,

Det har det varit här idag med en 3-åring hemma från dagis och en klängig Lilleman.
Jag har bestämt mig för att ha 3-åringen hemma hela veckan, minst - går vanligtvis 15 i veckan på förskola - så hon får hämta sig från den senaste sjukdoms-persen.
3-åringen har verkligen testat gränser och trotsat till tusen idag! Matvägrat har hon också gjort halva dagen vilket inte gjort hennes humör bättre precis...
Känner mig ändå nöjd med att jag stått på mig och varit så pedagogisk jag kan hela dagen.
Men efter den sista sammandrabbningen efter middagen blev hon hur lugn och harmonisk som helst.
Vi satt på golvet tillsammans och hon skrek lungorna ur sig i 20 minuter bara för att hon inte ville lägga tillbaka två tomma pet-flaskor i påsen där de skulle vara utan som hon bara slängt på golvet för att hon inte ville/orkade/hade lust och för att hon var bebis och inte kunde (det körs det mycket här hemma) städa efter sig.
Efter det tror jag hon äntligen fattade vart landet ligger. Vi får se om det håller till i morgon eller om det blir nya tag.
Som tack för all möda fick jag den finaste belöningen en mamma kan få.
3-åringen skulle göra en dansuppvisning för mig och ville ha klänning på sig.
"Så klart du ska ha det" sa jag, "gå du till din garderob och välj vilken du vill ha".
Hon tittade med glittrande ögon på mig och sa; "får jag välja precis vilken som helst?"
"Så klart" svarade jag.
Då sprang hon emot mig med öppna armar och ropade; "Åh mamma, du är den bästa och snällaste mamman i heeela världen! Jag älskar dig!"
En stor kram och härlig puss fick jag!
DET är det som livet går ut på, att få känna sådan glädje och kärlek som bara finns mellan ett barn och dess förälder!
Jag skall gömma detta i mitt hjärta och plocka fram när motgångarna är många och prövningarna hårda.

Kommentarer

Postat av: Ida Nilsson

Publicerad 2013-01-29 15:03:50

Barn är underbara små liv som älskar en villkorslöst. Och som dessutom mår väldigt mycket bättre utav regler :)

Svar: Visst är dom det! Vore lite enklare om de förstod själva bara att regler är bra att ha :-)
2-barns-mamman

Postat av: Millah

Publicerad 2013-01-29 18:46:21

Hej :) Har tävlingar i bloggen, var jätte gärna med!

Överraskningspaket: http://millahoman.blogg.se/2013/january/vinn-overraskningspaket.html

Mössa: http://millahoman.blogg.se/2013/january/vinn-mossa.html

Pinopaket: http://millahoman.blogg.se/2013/january/vinn-pinopaket.html

Namnnappar: http://millahoman.blogg.se/2013/january/vinn-namnappar.html

Blombud till alla hjärtans dag: http://millahoman.blogg.se/2013/january/vinn-blombud-till-alla-dag.html

Valfri Tavla: http://millahoman.blogg.se/2013/january/vinn-valfri-tavla.html

Valfri fylla i bok: http://millahoman.blogg.se/2013/january/vinn-valfri-fylla-i-bok.html

ha det bra! kram // Millah

Svar: Tack det samma :-)
2-barns-mamman

Postat av: maria

Publicerad 2013-01-29 21:02:26

Vilket fint ögonblick! Ja, de är trotsiga de där treåringarna :)

Svar: Ja det var helt underbart, helt klart värt mödan! Just nu känns det verkligen som vi nått kulmen (hoppas jag för värre än så här vill jag inte ha det!!) hon har hållt på sedan hon var två men jag hoppas det avtar snart. Jag tror hon går igenom en liten identitetskris just nu. Hon leker väldigt ofta bebis, både i vanlig lek och att hon är det för att hon vill få sin vilja fram och spelar på att bebisar inte kan och förstår bara för att lillebror inte kan och förstår bättre. Och allt som oftast vet hon faktiskt inte varför hon blir arg och då blir hon väldigt ledsen för det.Lilla skruttan kan verkligen känna igen mig själv i henne (mormor och morfar kan det också, haha!!)
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela