åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

inskolning och jobbförvirring

Publicerad 2013-08-20 17:32:00 i Lilleman, Personligt, Storasyster,

Igår var det start för inskolning på förskolan. Lilleman för första gången och Storasyster efter ett långt sommarlov.
Jag har hela tiden trott att det skulle gå hur bra som helst för Lilleman att börja dagis för att han varit med när vi lämnat och hämtat Storasyster och då alltid velat stanna kvar och leka med dom stora barnen. Men ett par veckor före start blev han väldigt mammig och pappig och ville inte bli bortlämnad. Bra timing där!
Storasyster visste jag att det skulle bli jobbigt för, hon är en riktig hemma-tjej och dessutom väldigt mammig just nu. Därför var det så himla bra att hon kunde hänga med på Lillebrors inskolningståg.
Jag har peppat Storasyster inför starten att hon får följa med och lära Lilleman hur det går till på dagis så hon var faktiskt peppad.
 
Lite besviken över att jag inte skulle kunna vara med första dagen, det är ju så spännnade att se hur de reagerar och att få träffa de nya barnen med föräldrar, körde jag till jobbet på morgonen. När jag kommer upp på avdelningen, ombytt och klar upptäcker jag att jag faktiskt inte började förren 11:30. Arg och irriterad på mig själv för att jag inte kollat almanackan körde jag de 20 minutrarna hem för att mötas av en morgonmysande familj i soffan. Men nu kunde jag ju faktiskt vara med på första inskolningsdagen. Inget ont som inte har något gott med sig.
 
När vi hela familjen anländer till förskolan är Storasyster super-peppad och ropar till Lilleman "Nu ska du få börja på dagis, tjohoo!". Då bryter den lille stackaren ihop. Han började stört-grina och gick och satte sig i ett hörn utanför grinden. Stackarn. Väl inne gick det allt bra. De var båda väldigt blyga och släppte oss inte en meter. Bra att vi kunde vara med både min sambo och jag. När de stora barnen skulle gå ut gick jag med Storasyster och Sambon stannade kvar med Lilleman inne för att lära känna de andra nya små. Det var hela 5 stycken 1-åringar som började samtidigt och förskolan provar i år ett nytt koncept - att skola in dem tillsammans, som en grupp i gruppen.
 
Efter inskolningen var det snabbt hem med en illtjutande Storasyster som inte alls tyckte att det var bra att jag skulle iväg och jobba. Denna gången blev jag sen till jobbet. Typiskt.

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2013-08-20 22:31:54

Ajdå! Och det är ju så stressigt för föräldrarna då det är så i början. Brukar ge sig efter ett tag, men jag minns själv hur det var. Och jag gick ifrån dagis med tårar i ögonen många gånger första året...

Svar: Ja, det gör ju det med dagis. Kommer ihåg Storasysterns inskolning när hon var knappt två. Det var väldigt jobbigt till en början men det gick snabbt mycket bättre.
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela