åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

restaurangbesök och blåsippspromenad

Publicerad 2013-04-06 22:59:00 i Familj,

Lördagen har spenderats med svärföräldrarna, svågern och hans kärlek. Vi möttes upp i Lysekil för att äta lunch på NH5. Mycket god mat, underbar utsikt och härlig atmosfär.
Men att äta på restaurang med två små barn är alltid en prövning.
1-åringen skötte sig exemplariskt och nöjde sig med att stå i soffan och titta på utsikten efter intagen mat. Mer kan man inte begära av en sån liten tycker jag.
3-åringen där emot... Ni vet hon som inte ens kan sitta still och äta en hel måltid hemma... Tja, det börjades redan innan vi fick beställt maten. Hon var rastlös och kunde inte sitta still, inte heller hålla en normal ton på det oförståeliga nonsens-tjut hon lägger sig till med när hon inte vet hur hon ska bete sig. Hon blir bebis på nytt.
Vi fick ömsom gå och kika lite diskret på omgivningen, ömsom sitta i mitt knä och gnälla likt en hund.
Sen kom i alla fall maten. Tyvärr hade de inte köttfärssås och spagetti i barnmenyn som utlovat på hemsidan utan det var pannkakor (det åt barnen till mellanmål på fm), torsk eller oxfilé för barnen att välja på. Så det fick bli torsk och äggsås till minstingen och 3-åringen fick pommes och oxfilé. Utan sås!
Lilleman åt och mumsade glatt medan Storasyster petade i sig pomfritten - endast pomfritten, fast bara om jag petade bort alla små gräslöksbitar som hade strösslats över. Oxfilén vägrade hon ens smaka på. Fast den var oerhört mör och god. Mamma fick offra sig och äta rester. Ja, nu lät det ju som om jag inte fick någon egen mat alls, men det fick jag visst. En supergod fisksoppa.
Efter restaurangbesöket strövade vi och lekte lite längs vattnet innan vi bestämde oss för att åka ut på Härnäset och se om det kommit några blåsippor än.
Det hade det, i alla fall några stycken. Långt ifrån den blå mattan man vanligtvis kan se såhär års men en liten bit på väg.
Resten av dagen och kvällen spenderades hemma hos farmor och farfar.
Nu ska jag försöka sova en stund. Natten som var hade Lilleman ont av en tand som är påväg. Hoppas tanden inte gör så mycket väsen av sig i natt för jag behöver sova.
                                       Ett svanpar fick vi också spanat in längs vår blåsiga blåsippe-promenad.

Kommentarer

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela