åskmoln och rosa ludd

Här delar jag med mig av våran familjs vardag. Familjen består av Storasyster (född 2009) som delar ut order med samma nyck-fullhet som en galen diktator, Lilleman (född 2012) som är väldigt god och glad för det mesta men börjar visa sitt humör som inte är helt olikt systerns (<--- hjälp), Sambon - tillika barnens pappa och så mig - mamman.

Att tvätta håret på barn

Publicerad 2013-04-23 22:53:00 i Familj, Storasyster,

Vilken dag som helst nu är jag helt säker på att både polis och socialen kommer och knackar på. Om någon var ute när dottern duschade förut vill säga.
Det var ett skrik utan dess like. Om inte ett skrik för livet så endast ett par pinnhål under det. "NEJ!!!! MAMMA!!!! NEJ, SNÄLLA, SLUTA!!!!!! JAG LOVAR ATT JAG INTE VILL DUSCHA!!!! SNÄLLA MAMMA!!!!"
Hon hatar verkligen att göra sig ren och framför allt tvätta håret. Det är det värsta hon vet. Vi har kommit överens om att minst en gång i veckan måste håret tvättas. Men det är en förhandling utan dess like varje gång ändå, men där har hon tyvärr inget val. Vi har provat alla möjliga metoder. Böja sig bakåt och skölja i badvattnet, ha handduk för ansiktet och duscha, en sån ring runt huvudet, en speciell hink med flexibel kant, duscha själv och gud vet allt. Men det är alltid lika illa varje gång. Så nu får hon skrika bäst hon vill och vi håller tummarna för att grannarna inte är ute just då.
Det är ungefär som när jag och min bror var små. Han hatade också att tvätta håret och grät hjärtskärande varje gång. En gång hade vi tagit hand om en bortsprungen hund och det tog flera dagar att lokalisera ägaren eftersom han trodd att hunden var död. När han väl kom för att hämta hunden, en hårtvättar-kväll, hörde han min lillebror gråta, och då var det verkligen högt och förtvivlat. Hundägaren trodde då att min lillebror grät för att hunden skulle hämtas så han gav bort hunden till oss. Jag vet i och för sig inte vem det säger mest om, hundägaren eller min lillebror, men helt plötsligt hade vi ett yrväder till hund att ta hand om. Så kan det gå.... Haha!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-04-23 23:00:25

Här är det okså gråt och tannagnisslan vid hårttvätt. Har också provat det mesta men det som fungerar bäst är att bara göra det väldigt snabbt. No mercy ;)

Svar: Ja, precis! Hädanefter är det om mercy i det här badrummet med :-)
2-barns-mamman

Gör mig glá, skriv en rá
Endast för mig

Om

Min profilbild

2-barns-mamman

Jag är en 32-årig två-barns-mamma som bor med min lilla familj på västkusten. Detta är med all säkerhet inte den snyggaste eller mest väl-designade blogg Du kommer att läsa (har inte så mycket tid över till det utan det blir mycket mobilbloggande i sängen innan ögonen faller ihop för natten - hoppas Du har överseende med det) men det som skrivs här är helt sanningsenligt det som händer i vår familj och hur jag känner det. Eftersom jag tycker att det är skönt att höra att andra också kan ha det jobbigt ibland, att man inte är ensam - för det är man inte - alla har sina "ups and downs", skriver jag här utan försköning. Om både rosa ludd och åskmoln. Jag försöker skriva med humor och jag skriver absolut med kärlek för jag älskar var och en i min familj väldigt högt. Välkommen! Jag hoppas Du stannar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela